onsdag 20. juli 2011

Om Det vonde liv

Jeg er en av de få heldige som tildels kan leve av å reise. Eneste motytelse er at jeg skriver om det, og av og til tar bilder i tillegg (hvis jeg ikke reiser sammen med fotograf).
Artiklene ender i VG og på VG Nett, Norges mest leste henholdsvis avis og nettsted.

Så hvorfor da en egen blogg? Og attpåtil om det samme som jeg jobber med til daglig?
Kimen kom på avdelingsseminar i Svolvær, etter et digert møljefat og akkurat så mange glass rødvin som følger med. Vi snakket om god mat, godt drikke - kort sagt: det gode liv.
Det gode liv er det som går igjen i norske reisereportasjer og -artikler. Men aller helst mener jeg at en god reise skal gi mye mer enn det.
- Jeg skal starte en blogg som heter "Det vonde liv," proklamerte jeg bedugget, i øyeblikket inspirert av den unge bergenseren jeg litt tidligere hadde snakket med i fiskemottaket. Han hadde sagt opp jobben og bodde for tiden i en liten sjark sammen med kapteinen, fisket for lotten og spedde på inntekten ved å være dørvakt i Svolvær i helgene.
Han ville jeg lese om. Men hvordan en sliten og trøtt dørvakt stavrer hjem til sjarken etter nattas stengning for om to timer å skulle ut på fiske, de historiene blir sjelden fortalt i avisenes reisereportasjer.

Siden da har det gått nesten seks måneder. Ingen skal beskylde meg for å stresse. Men her er den altså, bloggen Det vonde liv. Kanskje den kan gi noen gode opplevelser, selv om ikke alt handler om sus og dus.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden